Kolín
nad Rýnom 20. novembra (TASR) - Americká automobilka Ford plánuje do
troch rokov zrušiť v Európe 4000 pracovných miest. Cieľom je výrazné
zníženie nákladov, keďže firma dopláca na slabý záujem o elektromobily,
na produkciu ktorých tlačia európske vlády. Tie zároveň automobilka viní
z nedostatočnej propagácie týchto vozidiel. TASR o tom informuje na
základe správ agentúr DPA a AP.
Z plánovanej redukcie 4000 pracovných miest sa väčšina dotkne Nemecka.
Tu chce Ford zrušiť 2900 pozícií. Na prepúšťanie v Nemecku najviac
doplatia zamestnanci závodu v Kolíne nad Rýnom, kde má firma aj svoje
európske ústredie. Ďalších 800 pracovných miest zruší v Británii a
zvyšných 300 v rôznych štátoch Európskej únie.
Závod v Kolíne nad Rýnom vlastní Ford takmer storočie. V minulých rokoch
automobilka do závodu investovala zhruba 2 miliardy USD (1,89 miliardy
eur) s cieľom upraviť ho na výrobu dvoch elektrických modelov.
Momentálne v ňom zamestnáva 11.500 ľudí, čo znamená, že do troch rokov
plánuje v Kolíne nad Rýnom prepustiť zhruba každého štvrtého
zamestnanca. V celej Európe zamestnáva firma 28.000 ľudí a vo svete
174.000.
Pritom už terajší počet zamestnancov v Kolíne nad Rýnom je výrazne nižší
než pred niekoľkými rokmi. Ešte v roku 2018 zamestnával Ford v tomto
závode takmer 20.000 ľudí. Firma však v posledných rokoch zápasí so
slabým predajom, tak v Nemecku, ako aj v celej Európe. Jej situáciu
komplikuje ekonomický útlm, ukončenie nemeckých vládnych dotácií na
podporu kúpy elektromobilov a s tým idúci pokles záujmu o tieto vozidlá
na najväčšom automobilovom trhu Európy.
Výsledkom sú vysoké straty Fordu v oblasti výroby osobných vozidiel.
Firma poukázala aj na silnú konkurenciu v tomto segmente a prísne emisné
normy. V tejto súvislosti vedenie Fordu uviedlo, že "európske vlády nedokázali vytvoriť konzistentnú a jasnú agendu na podporu elektromobility".
Šéf nemeckej divízie Fordu Marcus Wassenberg povedal, že spoločnosť má
naďalej záujem o udržanie si silnej pozície v Európe pre budúce
generácie. "Musíme tak pristúpiť k ťažkým, avšak nevyhnutným opatreniam, aby si automobilka udržala konkurencieschopnosť na európskom trhu," dodal Wassenberg.